lle powinno się pić wody

ILE WODY NALEŻY PIĆ W CIĄGU DNIA?

Dlaczego warto pić wodę – poznaj argumenty!

Lato kojarzy nam się głównie z wysokimi temperaturami i aktywnością. Oba zjawiska zwiększają prawdopodobieństwo, że sięgniemy po napoje. Wzrasta zapotrzebowanie na wodę, co objawia się coraz częstszym uczuciem pragnienia. Na słonecznej plaży nikogo nie trzeba namawiać na zimną wodę. Ale co, jeśli weźmiemy za mało wody? Ile wody pić każdego dnia?

Jakie są zalety wody pitnej?

Odpowiedź „pozwala ugasić pragnienie” wydaje się oczywista. Temat jest jednak dużo bardziej złożony i interesujący. Woda utrzymuje temperaturę ciała na odpowiednim poziomie. Widzimy to szczególnie latem, kiedy woda parująca z naszej skóry daje uczucie ochłody. To samo dotyczy wysiłku fizycznego. Odpowiednie poziomy wody są również wymagane do regulacji objętości i ciśnienia krwi. W ten sposób woda wpływa na transport składników odżywczych i tlenu do komórek ciała. Bez wody nie byłoby też możliwości oczyszczenia organizmu z toksyn i produktów przemiany materii. Nic więc dziwnego, że woda jest podstawą funkcjonowania każdego żywego organizmu.

Woda to nie tylko środowisko dla wszystkich procesów zachodzących w organizmie. Nasze samopoczucie, a nawet … uroda też zależy od wody. Pierwsze objawy braku wody to zmniejszenie koncentracji, senność, ból głowy i suchość w ustach. Długotrwały brak wody ma widoczny wpływ na stan skóry. Robi się nudno, ziemisto i wygląda na zmęczoną. Z czasem wzrasta skłonność do zmarszczek. Zapadnięcie się gałki ocznej można zaobserwować nawet u osób silnie odwodnionych. Poważne odwodnienie spowodowane brakiem równowagi elektrolitowej może zakłócać pracę serca i układu nerwowego. Nasze samopoczucie pogarsza się po 1-2% spadku poziomu nawodnienia. Z drugiej strony spadek o 15% to bezpośrednie zagrożenie życia.

 

Ile wody należy pić każdego dnia?

Należy pamiętać o codziennym piciu wody. Nie można zaprzeczyć, że latem jesteśmy szczególnie podatni na odwodnienie. Kiedy tak się dzieje, wypicie większej porcji naraz nie przynosi żadnej ulgi. Dlatego warto regularnie pić małe porcje. Dobrze jest mieć zawsze pod ręką porcję wody. W domu warto używać wody, która została oczyszczona filtrem kuchennym. Wychodząc z domu, należy zabrać ze sobą poręczną butelkę z filtrem do wody. Aby zaplanować regularne przyjmowanie wody, warto najpierw obliczyć, ile należy pić dziennie, korzystając z następującego współczynnika przeliczeniowego.

Zgodnie z wytycznymi WHO należy wypijać co najmniej 0,03 litra wody dziennie na kilogram masy ciała. Na przykład dla osoby o wadze 70 kg wykonujemy następujące obliczenia:

70 * 0,03 = 2,1 l.

Ile wody powinno pić dziecko dziennie?

Należy jednak zauważyć, że zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu czynników. Wpływają na to między innymi warunki klimatyczne oraz wiek i płeć. Ile wody powinno pić sześciomiesięczne niemowlę, a ile dziesięcioletnie dziecko? Ile wody powinna pić kobieta w ciąży, a ile kobieta karmiąca?

Poniższa tabela przedstawia zapotrzebowanie na wodę dla każdej grupy wiekowej. Warto pamiętać, że część wody dostarczana jest wraz z pożywieniem. Dlatego warto stosować dietę bogatą w warzywa i owoce.

Więcej wskazówek odnośnie zdrowego odżywiania znajdziesz tutaj: https://retoent.pl/ 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *